DEVAM: 11- Yolcu Namazının Farz Kılınması ve Hükmü
İbn Ömer (r.a.)
- - (-)
6807 (10)- İsa b. Hafs, babasından bildiriyor: Bir
yolculukta İbn Ömer ile birlikteydim. Namazları ikişer rekat olarak kıldı. Daha
sonra hasırdan minderinin üzerine oturdu. Ancak bazılarının farz namazın
ardından nafile namaz kıldıklarını görünce: "Bunlar ne yapıyor?" diye
sordu. Ona: "Nafile namaz kılıyorlar" karşılığını verdiğimde şöyle
dedi: "Farz namazın öncesinde veya sonrasında nafile namaz kılacak
olsaydım, onun yerine farz namazı tam olarak kılardım. Vefat edene dek
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında bulundum. Yolculukta iki
rekattan fazla kılmazdı. Vefat edene kadar Ebu Bekr ile de bulundum. O da
yolculukta iki rekattan fazla namaz kılmazdı. Ömer ve Osman da bu şekilde
kılarlardı."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari: (1102) ve Müslim (1525) rivayet
ettiler.
6808 (11)- Ebu Hanzale der ki: İbn Ömer'e yolculuktaki
namazı sorduğumda: "Yolculuk halinde namaz iki rekat olarak kılınır. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sünneti böyledir" cevabını verdi.
[-Sahihtir-]
6809 (12)- İbn Ömer der ki: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), Ebu Bekr, Ömer ve hilafetinin ilk dönemlerinde Osman yolculukta namazı
iki rekat olarak kıldılar."
[-Sahihtir-]
6810 (13)- Davud b. Ebi Asım der ki: İbn Ömer'e Mina'da
nasıl namaz kılınacağını sorduğumda: "Muhammed (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) diye birini işittin mi?" sorusuyla karşılık verdi. Ona:
"Evet, işittim ve ona iman ettim" cevabını verdiğimde: "O
Mina'da namazı iki rekat olarak kılardı" dedi.
[-Sahihtir-]
6811 (14)- Salim b. Abdillah b. Ömer, babasından bildiriyor:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ve Ömer'le yolculuklara çıktık.
Bu yolculuklarda namazı iki rekattan fazla kılmazlardı. Daha önceleri
dalaletteyken Allah, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile bizleri doğru yola
ulaştırdı. Bundan dolayı bu konuda ona tabi oluruz."
[-Sahihtir-]
6812 (15)- İbn Ömer der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in, Ebu Bekr'in ve Ömer'in dönemlerinde Mina'da namazı onlarla iki
rekat olarak kıldım. Osman döneminin başlarında da bu namazı iki rekat olarak
kıldım, ancak sonrasında Osman namazı tam kıldırmaya başladı."
[-Sahihtir-]
6813 (16)- Hakim el-Hazza bildiriyor: İbn Ömer'e yolculukta
namazın sorulduğunu işittim. İbn Ömer: "Yolculuk halinde namaz iki rekat
olarak kılınır. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sünneti
böyledir" cevabını verdi.
[-Sahihtir-]
6814 (17)- İbn Ömer der ki: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) yolculukta namazları iki rekattan fazla kılmazdı, ancak gece
namazlarını da aksatmazdı." Cabir der ki: "Salim'e: "(Peki o
ikisi) yolculukta vitir kılarlar mıydı?" diye sorduğumda:
"Evet!" dedi.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Mace (1193) rivayet ettiler.
6960 (l)'de tekrar edecektir.
6815 (18)- Salim b. Abdillah b. Ömer, babasından bildiriyor:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ve Ömer'le yolculuklara
çıktık. Bu yolculuklarda namazı iki rekattan fazla kılmazlardı. Daha önceleri
dalaletteyken Allah, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile bizleri doğru yola
ulaştırdı. Bundan dolayı bu konuda ona tabi oluruz."
[-Sahihtir-]
6816 (19)- Bişr b. Harb der ki: İbn Ömer'e: "Ey Ebu
Abdirrahman! Yolcunun namazı nasılolur?" diye sordum. İbn Ömer:
"Şayet bu konuda Nebi'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sünnetine tabi
olacaksanız nasılolduğunu söyleyeyim. Ancak tabi olmayacaksanız söylemem"
dedi. Ona: "Ey Ebu Abdirrahman! En hayırlı sünnet tabii ki Nebi'in
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) sünnetidir" karşılığını verdiğimizde, İbn
Ömer: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Medine'den çıktığı zaman
geri dönene kadar namazları iki rekattan fazla kılmazdı" dedi.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: İbn Mace (1/171) ve Tayalisi (1863) rivayet
ettiler.
6817 (20)- Ebu Hanzale der ki: İbn Ömer'e yolcunun namazını
sorduğumda: "İki rekattır" cevabını verdi. Ona: "Allah:
''Yolculuk ettiğinizde, kafirlerin size bir fenalık yapmasından korkarsanız,
namazı kısaltmanızda size bir sorumluluk yoktur''[Nisa 101] buyurur. Oysa bugün
biz güven içindeyiz" dediğimde, İbn Ömer: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in sünneti böyledir" karşılığını verdi.
[-Sahihtir-]